Időről-időre új trendek jelennek meg az autózásban, s vannak, amelyek hosszan velünk maradnak, azonban akadnak olyanok is, melyek pár év elteltével eltűnnek a süllyesztőben. A hőskorban – hatvanas-hetvenes évek – nem számított a légellenállás, vagy a fogyasztás, az elsődleges cél sokkal inkább a kényelem volt.
Így születtek meg a mára már ikonikussá lett hajó méretű kocsik a tengerentúlon, nem ritkán öt-hatezer köbcentis motorral és bődületes üzemanyag fogyasztással. Noha ez a trend hosszú ideig uralta a piacot, nyilván nem volt örökké tartható, és amikor az első vészjósló hangok megjelentek a klímaváltozással kapcsolatban, az autóipar szép lassan más irányba kezdett nézelődni. Megszülettek a kompakt autók, elterjedtek a környezetvédelmi normák, és egy ideig úgy tűnt, hogy örökre búcsút kell venni a hatalmas kocsiktól, mert végérvényesen leáldozott az idejük. A korszerűséget tekintve lehet, hogy valóban így volt, ám az emberek igényei mit sem változtak. Még mindig sokkal szívesebben ültek volna egy monstrumban, mint egy apró kis négykerekűben, még akkor is, ha a biztonságra a kompakt méretű autókban sincs már ok a panaszra.
Persze a kereslet előbb-utóbb kínálatot szül, így jött létre az új kategória, a crossover, azaz a városi terepjáró, ami ugyan az USA-ban még mindig a benzinfaló szörny jelképe, ám a többi kontinensen már – muszájból is – odafigyeltek arra a gyártók, hogy a nagy tömeget korszerű motorokkal mozgassák meg. A típus pedig rohamos terjedésnek indult, soha nem látott módon szaporodtak el az utakon ezek a gépek, és ez még napjainkban is megfigyelhető tendencia. De valóban érdemes beruházni egy crossoverre? Vagy csak a divat diktálta tempó miatt érzünk ellenállhatatlan vágyat a birtoklásra? Nos, kétségtelen, hogy bármilyen tervezési bravúrról legyen szó, egy városi terepjáró a nagy mérete miatt mindig is jóval biztonságosabb lesz, mint egy szedán, vagy egy kombi – a kis kompaktokról nem is beszélve -. Azonban ezzel párhuzamosan a költségei is jóval magasabbak. Ezt már a vételárnál érezni fogjuk, de a fenntartás is drágább, kezdve a jóval nagyobb méretű gumival, a kopóalkatrészeken át a motorgenerálig bezárólag. A méret pedig kissé becsapós, hisz bár terepjárónak hívják, valódi terepmunkára a nagy része ezeknek az autóknak nem alkalmas, így a magasságuk ellenére egyáltalán nem biztos, hogy jobban pakolhatóak, mint egy tágas kombi autó. Megvásárlásuk igazándiból csak akkor indokolt, ha rosszabb minőségű – ám beton – úton is sokat használjuk a gépjárművünket, illetve ha mindennél fontosabb a biztonság, és ezért hajlandóak vagyunk jóval többet fizetni. Minden más esetben jobban járunk egy megbízható márka szedán, illetve kombi modelljével.