CR – De, nem Cristiano Ronaldo

Előre vetítjük, hogy autós témáról van szó, így aki ebben otthon van, az hamar rájön, hogy a CR rövidítés a Common Rail rendszert jelenti. A CR egy közvetlen üzemanyag befecskendező rendszert takar, amit kizárólag dízelautókban alkalmaznak. Anno a Bosch vállalat fejlesztette ki.

A CR vagyis common railről itt olvashat bővebben! Manapság a dízelmotorok körülbelül háromnegyedét common rail befecskendező mechanizmussal szerelik, így sok helyütt található dízel szerviz. A rendszer alapvetően két fő egységből áll, még pedig egy alacsony és egy magasnyomású oldalból. Az alacsony nyomású oldal az üzemanyag tank és az üzemanyag szivattyú bevezetése közti részt jelenti, amiben a fő feladat eljuttatni a gázolajat a nagynyomású szivattyúig. Sok autógyár a benzinesek esetében már jól bevált elektromos szivattyút használja fel erre a célra. Ahogy az autó sofőrje gyújtást ad a kocsira, működésbe lép az alkatrész és egészen a nagynyomású szivattyúig küldi az üzemanyagot. A rendszerhez szűrő is tartozik, ami azért szükséges, mert számos szennyeződés lehet a gázolajban.

A magas nyomású oldal kapcsán, ki kell térnünk arra, hogy az adott márkától függően különféle elnevezéseket kap a common rail rendszer, úgy mint, DCI, CDI, CRDI, HDI, TDI, TDDI és még hosszan sorolhatnánk. Ezeket a működési elv köti össze. A magas nyomású oldal common rail, vagyis közös nyomócsőből, befecskendezőből és a nagynyomású szivattyúból áll össze. A nagynyomású szivattyú alakítja ki a rendser megfelelő működéséhez szükséges nyomást. Még pontosabban fogalmazva a benne található tengely forgó mozgás segítségével. A körülbelül 1600-2500 bar közötti nyomás létrehozásában a kialakítástól függően egy vagy több dugattyú segíti a tengely munkáját.