Az autóban a vákuumszivattyú alkatrészek gondoskodnak arról, hogy létrejöjjön a fékrendszerben a fékek könnyebb működtetéséhez szükséges rásegítés, vagyis a megvalósuljon a fékpedállal kifejtett erő többszöröse. Ennek alapján a vákuumszivattyú amolyan fékrásegítőnek is tekinthető.
Vákuumszivattyú a rásegítős fékrendszerekben a fékpedált nyomó erő megsokszorozására használatos. Lényege alapvetően az, hogy a főhenger-dugattyúra ható erőt intenzíven fokozza. Az Otto-motorok esetében a gyártók a szívócsőben keletkező vákuumot használják a vákuumos fékrásegítéshez. A dízelmotorok esetében a vákuumszivattyú végzi ezt, amit az autó motorja hajt mechanikai áttételeken keresztül. Az alkatrész működtetésére a hibrid és elektromos autók esetében egy teljesen különálló elektromotort használnak. Az elmúlt pár évben a súlycsökkentés érdekében nem sajtolt acéllemezből készülnek ezek a vákuumszivattyúk, hanem alumíniumból. A legtöbb esetben a vákuumszivattyú tönkremenetelének oka a kenőanyag hiány. Ha alacsony az olajszint, akkor az alkatrész idő előtt elkopik, a vákuumszint pedig teljesen visszaesik.
Ha azt tapasztalja, hogy alapjáraton csökkenni kezd a fordulatszám vagy a motorteljesítmény gyengébb a megszokottnál, akkor mindenképp szükséges ellenőrizni a vákuumszint állapotát. A meghibásodott pumpára utalhat az is, ha azt észleli, hogy a kipufogógáz színe sokkal feketébb a megszokottnál. Mivel a vákuumszivattyú a fékezés egyik elengedhetetlen kelléke, így megállásnál is tapasztalhat problémákat, például, ha nem üzemmeleg motor esetében nehezebben tudja benyomni a pedált. Ha szeretne bővebb információkat megtudni vagy megtekintené a vákuumszivattyúk széles kínálatát, akkor látogasson el az alkatreszek.hu webáruházba!