Az autókban használt oxigénszenzor, más néven lambdaszonda, a jármű kipufogórendszerében található, és az oxigén koncentrációját érzékeli. A mért adatokat a motorvezérlő egységhez (ECU) továbbítja, amely ezek alapján képes optimalizálni a motorba jutó levegő-üzemanyag keverék arányát. A lambdaszonda két alapvető feladata tehát, hogy fenntartja az optimális keverék arányát, és hozzájárul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.
Az optimális lambdaszonda megtalálása kapcsán bővebb információk itt láthatók! A lambdaszonda élettartamát számos tényező befolyásolja, például az autó kora vagy a szenzor típusa. Általánosan elmondható, hogy a 20 évnél fiatalabb autók esetében a lambdaszondát 15-20 ezer kilométerenként érdemes cserélni, míg a régebbi modellek esetén ez a kilométertávolság gyakran felére csökkenhet. A lambdaszonda olyan autóalkatrész, amelyet nem ajánlott bontóból beszerezni, mivel előre nem látható, milyen állapotban kerül hozzánk. Azok számára, akik költséghatékony megoldást keresnek, az utángyártott oxigénszenzorok lehetnek a megfelelő választás. Manapság számos olyan utángyártott lambdaszonda érhető el, amelyek minőségükben megegyeznek a gyári alkatrészekkel.
A márka és a minőség mellett az alkatrész csatlakozójának típusa is kulcsfontosságú tényező. Bár sok esetben a csatlakozó átalakítható, az a legjobb, ha olyan oxigénszenzort választasz, amely már alapból kompatibilis az autódban lévő csatlakozóval. Az univerzális oxigénszenzorok közül is válogathatsz, de ebben az esetben érdemes előzetesen konzultálni egy szakértővel vagy autószerelővel, hogy melyik verzió lenne a megfelelő választás. Fontos, hogy néhány típus nem működik megfelelően az univerzális modellekkel, mivel azok nem képesek a megfelelő referencia értékeket továbbítani az ECU-nak, így a motorvezérlő nem tud optimálisan működni.